۱۳۹۱ مهر ۲۹, شنبه

ریاضیات



شما به چند زبان آشنایی دارید؟ فقط یکی ؟شاید بگویید که یک یا دوزبان و یا بیشتر . امکان دارد معادل برخی از کلمات روزمره یا اصطلاحات متداول ُ نظیر «متشکرم» و « بفرمائید» را به چند زبان بدانید و براین اساس به سوال فوق جواب دهید. اما سوال ما تا حدی بالاتر از این را درنظر دارد. هدف ما از این سوال دقیقا درمورد زبان خاصی است که همه افراد دنیا تا اندازه ای با آن آشنا هستند و به طریقی در زندگی روزمره بدان نیاز پیدا می کنند . هیچ بازرگانی نمی تواند بدون کمک گرفتن از آن کارهای خود را انجام دهد . اگر این زبان را کنار بگذاریم ، تمام مغازه ها و فروشگاهها در سراسر جهان بایستی بسته شوند . این زبان بین المللی ریاضیات است.

درریاضیات ، اعداد، نمادها ، اشکال و الگوها به جای واژه ها بکار گرفته می شوند . براساس قواعد دستوری زبانهای دیگر واژه ها در یک ترتیب صحیحی قرار می گیرند و از این طریق بیان اندیشه ها و ذهنیات، به طور منظم در قالب محاوره و یا نوشتن امکان پذیر می شود . ریاضیات نیز تقریبا چنین حالتی دارد. این زبان دارای قواعد روشنی است که براساس آن ، اعداد ، اشکال ، الگوها و نمادها با هم ترکیب شده و ایده های خاصی را تبیین می کنند.
ریاضیات به عنوان یک زبان
کودک ، زبان را قدم به قدم یاد می گیرد و نمی تواند به راحتی صحبت کرده و آنچه را که در ذهن خود می پروراند ، کاملا برزبان آورد. غالبا فقط والدین او هستند که زبانش را می فهمند. به تدریج وقتی که بزرگتر شد ، از دنیای پیرامون خود آگاه می شود و همگتم با این آگاهی ، مهارتهایی در بیان مفاهیم ذهنی پیدا می کند .با ورود به مدرسه ، ازطریق خواندن و نوشتن ، مهارتهای خاص زبان را فرامی گیرد و سرانجام وقتی به سن بلوغ رسید ، می تواند در مورد هرچیزی ، به طور نسبتا کافی صحبت کند و یا بنویسد. فراگیری ما از ریاضیات نیز به همین شکل است . در دروه مقدماتی ، مفاهیمی از قبیل اندازه گیریها ، شمارش ، شناخت اشکال ، تقارن ، مجموعه ها و اعمال ساده محاسباتی را به عنوان مبانی ریاضیات فرامی گیریم ، سپس با پیداکردن مهارت در این مفاهیم ، به تدریج موضوعات پیچیده ترریاضی که مستلزم دقت بیشتر نیز هستند را می آموزیم. در این زمان است که می توانیم بسیاری از پدیده ها را نه تنها با استفاده از واژه ها و کلمات بلکه از طریق ریاضیات نیز بیان کنیم و این زبان را به عنوان ابزاری درخدمت سایر علوم قرار دهیم.
این جنبه ریاضیات و کاربرد آن در اکثر علوم ، دانشمندان و پژوهشگران را به این نکته به خوبی واقف ساخته است که حوزه اطلاعات آنها در ریاضیات بایستی آنقدر وسیع باشد که بتوانند به راحتی آن را درتبیین مسائل پیچیده بکار گیرند. آنها که برای فهم ، تشریح و گاهی کنترل پدیده های دنیای فیزیکی در تلاش هستند ، برای بیان تحقیقات خود به یک زبان خیلی دقیق نیاز دارند و ریاضیات این نقش را بخوبی ایفا می کند. مثلا یک شیمیدان ، وقتی می خواهد بداند که اگر دوماده شیمیایی معین را باهم ترکیب کند ، چه اتفاقی خواهد افتاد ؛ آیا ماده حاصل خطرناک خواهد بود یا مفید؟ برای این کار باید حتما ریاضیات بداند. پزشکی که داروی جدیدی را مورد آزمایش قرار می دهد و می خواهد بداند که چه میزانی از آن برای حصول سلامتی باید مصرف شود ، و یا نتیجه آن برروی حیوانات آزمایشگاهی چه خواهد بود ، به ریاضیات نیاز دارد . فیزیکدانان که امروزه حتی به درون آتم دست پیداکرده اند ، برای تبیین تمام کشفیات خود ، از ریاضیات به عنوان ابزاری کارا کمک می گیرند . افرادی نظیر مهندسین که دانشهای کاربردی را مورد بررسی قرار می دهند از طریق ریاضیات می توانند ساختمان یک پل قوی و یا موتور کارایی را طراحی کنند .
در تجارت و بانکداری ، ریاضیات مردم را کمک می کند تا مطابق منافع خویش تصمیم بگیرند . به همین دلایل است که ریاضیات ، آنقدر مفید و حایز اهمیت است که وقتی فردی دردوره های آموزشی ، آن را جدی نمی گیرد ، آدم کندذهنی به حساب می آید و مثل بچه رشد نکرده ای می ماند که فراگیری او از زبان محاوره های تکامل پیدانکرده و حتی نمی تواند درسنین بلوغ نیز ، ذهنیات و اندیشه های خود را برزبان آورد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر